tiistai 16. syyskuuta 2008

Kirjasuositus

Olen viimeiset pari päivää ollut aivan pönttö sekaisin - kirjan takia. Sain vihdoinkin käsiini Sofi Oksasen uusimman romaanin Puhdistus (äiti, olen sulle vielä velkaa...). Luin sen eilisen ja tämän päivän aikana. J välillä hermostui, kun olin vain nenä kirjassa, mutta ei voinut lopettaa. Kyseessä on kuulkaas ihmiset aivan loistava opus, joka todella kannattaa lukea. Siinä ei ole mitään nättiä, kivaa tai herkkää, vaan se on aivan kamala, ahdistava ja inhottava, mutta silti nerokkaasti kirjoitettu. Oksanen on armoitettu sanankäyttäjä, miten joku osaakin. Tämä oli kirja, jota lukiessa minulla sattui mahaan ja itketti koko ajan eikä aina tehnyt mieli kääntää sivua, mutta silti vain oli pakko lukea.

Kirja tapahtuu Virossa ja sen päähenkilöt ovat virolaisia, joten senkin puolesta sitä oli nyt erityisen mielenkiintoista lukea. Luulen, että minulla menee nyt useampi päivä niin, että katson erityisesti vanhempia vastaan tulevia virolaisnaisia jotenkin eri tavalla. Niin, arvelen, että tämä kirja osuu naislukijoihin paremmin, mutta ehkä juuri siksi myös miesten pitäisi tämä lukea.

Kuka ei tunne Sofi Oksasta, voipi vilkaista vaikkapa tältä sivulta.


(Pahoittelen ylitsepursuavaa hehkutustani, huomenna tämä jo nolottaa, mutta kun se kirja vain oli niin hyvä.)

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Juu, kelpo kamaa lienee. Romaanin perään olen haikaillut, itse luin kesällä näytelmäkäsikirjoitusversion. Vaikuttava oli sekin. Ihaninta on mennä sekaisin jostain. Mulle totaalinollaus oli elokuussa Kimmo Pohjonen. Meinas lähtee taju.

M, Tku

Anonyymi kirjoitti...

Enkös mää oo sanonu, että Sofi Oksasta pitää lukea!!! Itse luin kirjan kesällä jo toistamiseen, ja vaikutus oli - jo mahdollista -vieläkin suurempi kuin ekalla kerralla.

Vaikka kirja varmasti koskettaa eritoten naislukijaa, ainakin meillä myös puoliso piti kirjaa erittäin hyvänä ja muutti mielipiteensä kirjailijatar Oksasesta Puhdistuksen luettuaan.

Mun on pitänyt laittaakin sulle Stalinin lehmät (Oksasen esikoinen) tulemaan postissa, ostin sen kesällä Taidemuseosta, jossa oli Viron sosialistista taidetta esittelevä näyttely Punaste lippude all. Katsotaan nyt, koska saan aikaiseksi...

Head nädalavahetust soovib
Väikeproua

S kirjoitti...

M: Juu, lue ihmeessä romaani. Nyt kyllä kiinnostaisi kovasti nähdä se teatteriversio, mutta eipä se taida missään nähtävänä enää olla.

Väikeproua: Kyllä vain, muistin suosituksen eikä kyllä tosiaan mennyt pieleen se suositus. Tämän jälkeen mun on ehdottomasti luettava muutkin Oksaset. Älä pistä kirjaa postiin, minä tulen hakemaan sen, kunhan joskus siellä päin käydään.

Related Posts with Thumbnails