Ensi viikon torstaina on amerikkalaisten vuoden kenties tärkein pyhä, Thanksgiving.
Kiitospäivän jälkeinen perjantai puolestaan on amerikkalaisten ostokliimaksipäivä, Black Friday, musta perjantai (nimen etymologiasta voi lukea oheisesta Wiki-artikkelista).
Kuulin asiasta jokin aika sitten suomalaisilta tutuilta. Black Friday aloittaa täällä jouluostoskauden. Tämä yksittäinen alennusmyyntipäivä on kuulemma kuin Stokkan Hullut Päivät potenssiin tuhat. Ostoskeskuksissa liikutaan metri tunnissa.
Paikallislehtemme kertoi torstain numerossaan, että monet kauppaketjut aikaistavat entisestään kauppojen avaamisaikoja perjantaiaamuna.
Ja nyt ei kyse ole siitä kauppa aukeaisi aamulla kahdeksan sijaan seitsemältä.
Ei. Kaupat aukeavat heti vuorokauden vaihduttua kiitospäivä-torstaista perjantaille. Siinä sitten sopii lähteä kiitospäivän kalkkunaillalliselta suoraan suoraan BestBuy:hin ja Walmartiin ihmettelemään, mitä satumaisia tarjouksia kauppiaat ovat mustan perjantain varalle keksineet. Kiitospäivän jälkeinen perjantai on täkäläisillä usein vapaapäivä, joten ihmisillä on aikaa shoppailla (mitäpä sitä muuta ihminen vapaa-aikanaan tekisi...).
Jos ei jaksa lähteä ryysimään mustan perjantain ja sitä seuraavan viikonlopun ale-tungokseen, voi aina turvautua seuraavaan maanantaihin. Sen nimi on Cyber Monday. Silloin voi jatkaa alennus-shoppailuja verkkokaupoissa. Kauppiaat ovat nimittäin huomanneet, että ihmiset ostavat kyseisenä maanantaina edelleen innokkaasti. Koska väki on maanantaina jo töissä eivätkä enää fyysisesti pääse kauppaan, siirtyvät tarjoukset verkkoon.
Turha tästä on ryhtyä enempää hurskastelemaan. Yhtä lailla suomalaiset juoksevat Hullujen Päivien ja 3+1 -päivien alennusten perässä. Mutta mittasuhteet lienevät täällä omaa luokkaansa. Kiinnostava on nähdä, millainen meininki viikon päästä on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti