tiistai 17. huhtikuuta 2012

Viron rautateiden raideleveys

Ahkera blogin lukija Suomesta kyseli, voisinko selvittää, mikä on Viron rautateiden raideleveys. Postausidea ei ollut aivan helpoimmasta päästä, sillä itselläni ei ollut aiheesta juurikaan pohjatietoa.

Mutta mitäpä ei miniä tekisi lukijoiden palvelemiseksi :)

Googlailun ja wikittelyn sekä erilaisten lähteiden vertailun jälkeen voinen antaa suunnilleen oikeaa tietoa.

Ensinnä vertailun vuoksi totean, että Suomessa junat kulkevat 1 524 millimetrin levyisillä raiteilla. Tällainen leveys luokitellaan leveäraiteiseksi. Historian tunneilta monen mieleen onkin varmaan jäänyt, että Suomen raideleveys on Venäjän tsaarinaikaisia peruja.

Minusta on tosin hassua, että kyseinen mitta oli aikanaan napattu Yhdysvaltojen etelävaltioiden raideleveysstandardista. 1 524 mm on tarkalleen viisi jalkaa. Olisin jotenkin olettanut, että tsaari ei Amerikan suuntaan katsele, vaan vetäisi hatusta jonkin juuri häntä ja senhetkistä parranasentoa miellyttävän raideleveyslukeman.

Venäjällä raideleveys on nykyisin 4 millimetriä vähemmän, 1 520 mm, sillä Neuvostoliitossa raideleveys päätettiin 1950-luvulla standardoida SI-järjestelmän mukaisiin tasakymmeniin.

Muutaman millin ero Suomen ja Venäjän raiteiden välillä ei silti ole liikenteelle ongelma, vaan Allegro ja Tolstoi voivat puksutella kompastelematta rajan kummallakin puolella.

Maailman rautatieliikenteessä normaalilevyiseksi rautatieksi sanotaan 1 435 mm:n levyisiä raiteita.

Vaan entäs se Viro?

Virossa on käytössä useampi raidelevys. Junat ajelevat 1 520 ja 1 524 millimetrin sekä hyvin kapeilla 750 millimetrin raiteilla. Leveät raiteet ovat siis "Venäjä-kelpoiset", ja sama leveys on käytössä lähteiden mukaan aika lailla kaikissa entisissä Neuvostoliiton tasavalloissa, myös Latviassa ja Liettuassa.

Tuosta kapeammasta raideleveydestä Virossa en oikein osaa sanoa mitään.

Mainitaan vielä se, että Länsi-Euroopassa on yleisesti käytössä normaalilevyinen rautatie, ja huomasin tietoja etsiessä, että Virossakin on silloin tällöin noussut esille ajatus raideleveyden muuttamisesta. Tässäkin asiassa osa virolaisia varmaan kaipailee länsimaiden joukkoon, mutta taitaa olla niin, että niin kauan kuin naapurimaana on Venäjä, olisi aika järjetöntä ja epäkäytännöllistä vaihtaa leveyttä muuksi.

Jos lukijoiden joukossa on joku rautatieharrastajaguru, niin mahdollisia virheitäni ja vääriä painotuksiani saa kernaasti korjata.

5 kommenttia:

Suski kirjoitti...

Viroon ei kai kuitenkaan tule enää junia Venäjältä? Ainakaan matkustajajunia.

Anonyymi kirjoitti...

Piti oikein selvitellä asiaa, ja löytyihän kirjallisuudesta monia selityksiä. Kuten se, että kun Venäjällä alettiin rakentaa rautateita 1850-luvulla, olivat suhteet Englantiin niin huonot, että insinööritaito piti hakea Yhdysvalloista, ja sieltäkin etelästä, jossa raideleveys on viisi jalkaa. Pohjoisvaltioiden raideleveys taas on 4 jalkaa 8,5 tuumaa. Se taas on ikivanha vaunujen raideleveys, joka tulee Rooman valtakunnan ajoilta. Roomalaiset sotavaunut olivat uurtaneet teihin urat, jotka luonnostaan tekivät raideleveydestä standartin. Roomalaisten mitta taas perustui siihen, että vaunujen eteen piti saada mahtumaan kaksi normaalin kokoista hevosta. Tuo raideleveys muuten tuli perintönä myös T-Fordin raideleveydeksi. Mitäpä niitä hyviä mittoja muuttamaan, kun ne oli jo pari tuhatta vuotta sitten keksitty. Kirjoitti P.

S kirjoitti...

Suski, apua, en tiedä... Selvitän!

P, mahtavaa knoppologiaa, kiitos! Mutta kertooko tarina, miten pohjoisvaltiot ottivat se Rooman raideleveyden? Muuten vain?

Suski kirjoitti...

Luin juuri (työsähköpostiin tuli asiasta mailia), että Tallinnaan tulee Moskovasta junia, mutta Pietarista ei. Nyt tähänkin asiaan on tulossa parannus eli Pietarista alkaa pääsemään myös rautatietä pitkin Tallinnasse. =)

Anonyymi kirjoitti...

Älkää sotkeko termejä, raideväli ja raideleveys.

Related Posts with Thumbnails