tiistai 12. heinäkuuta 2011

Otsasuoni pullistuu

Tätä kirjoittaessa alkaa verenpaine olla huolestuttavan koholla.

Olen jo melko kauan koettanut varata aikaa täkäläisen ajokortin inssiajoon. Kirjallisen tein jo yli kuukausi sitten. Inssiin pitäisi päästä, sillä väliaikainen kortti on määräaikainen.

Ajokorttiviranomainen DMV kannustaa kovasti käyttämään netti- ja puhelinpalveluaan. Inssiajoajankin pitäisi pystyä varaamaan netissä.

Minun väliaikaisen ajokorttini numeroa nettisysteemi ei jostakin syystä huoli ja ilmoittaa, että minun on tehtävä inssivaraus puhelimitse.

"Palvelu"automaatin kanssa olen tähän mennessä jutellut jo aivan liian monta kertaa. Sitäkään kautta varaus ei onnistu. Minun pitäisi sanella automaattiin väliaikaisen korttini kirjaimista ja numeroista koostuva tunnusluku, joka alkaa F-kirjaimella.

Kirjaimen lausuminen ei näköjään onnistu minulta oikealla tavalla, sillä kone kuulee minun sanovan S-kirjaimen. Mieliala ei kovasti kohene, kun karjuu luurille kymmenettä kertaa F-kirjainta ja saa vastaukseksi "Sorry, I didn't quite get that. Did you mean S as in sugar?".

Tänään lähdin lopulta lasten kanssa käymään DMV:n toimistossa uskoen, että saisin asian hoidettua ihmisen kanssa. Menin Santa Claran konttoriin, jossa meitä odotti väentungos, jossa ei mahtunut hengittämään ja jossa oli kilometrin jono tarvittavalle luukulle. Ei tullut kysymykseenkään jäädä odottelemaan vuoroa kahden pienen apulaiseni kanssa.

Palasin kotiin, soitin taas kerran palvelunumeroon kuullakseni, että lausun F-kirjaimen väärin. Numerot sentään osaan ääntää oikein. Tällä kertaa tajusin, että automaattiin voi jättää soittopyynnön. Jätin numeroni ja sain tietää, että minulle soitetaan noin puolen tunnin päästä.

Soitostani on nyt yli puolitoista tuntia eikä kukaan tietenkään ole ottanut minuun yhteyttä.

Jos joku tietää oikotien DMV:n varaussysteemiin, niin saa ilmoittaa ihan heti. Joku voisi myös poistaa maailmasta palvelunumerot, joissa asioidaan "keskustellen" automaatin kanssa.

MUOKKAUS VUOROKAUTTA MYÖHEMMIN: Minulle soitettiin kuin soitettiinkin noin tunti postaukseni jälkeen. Soitto tuli automaatista, mutta lopulta langan päässä oli oikea ihminen. Kävi hyvä mäihä: sain varattua inssiajon heti seuraavalle päivä eli tiistaille. Ja nyt minulla onkin täkäläinen ajokortti!

2 kommenttia:

Anna-Kaisa kirjoitti...

Kuulin eräältä paikalliselta, että puhelinautomaateissa pääsisi valikoiden ohi painamalla nollaa. En tosin nyt muista pitikö nollaa painaa monta kertaa peräkkäin vai pitää pohjassa niin kauan, että automaatti luurin toisessa päässä luovuttaa ja yhdistää puhelun oikealle ihmiselle.

S kirjoitti...

Anna- Kaisa, tämän pidän mielessä, kun seuraavan kerran tulee vastaava tilanne eteen. Ainahan voi kokeilla.

Related Posts with Thumbnails