Joku teistä lukijoista kyseli kommenteissa muutama kuukausi sitten, ovatko amerikkalaiset edelleen yhtä innostuneita erilaisten alennuskuponkien käytöstä kuin pari vuosikymmentä sitten, kun kommentoija itse oli ollut Amerikassa.
En vielä tuolloin osannut vastata, mutta nyt osaan.
Kyllä ovat. Kupongit ovat kaikkialla.
Ei liene sellaista palvelua tai tuotetta, johon ei jotakin kautta saisi alennuskuponkia. Kuponkeja on kaikkialla. Sanomalehdissä on sivukaupalla leikattavaa. Lehden mukana tulevien mainosläjien joukossa on samaten nipullinen saksittavia kuponkeja.
Kerran tai kaksi kuussa postilaatikkoomme tulee kirjekuori joltakin markkinointifirmalta, jossa on valmiiksi leikeltyjä kuponkeja lähiseutujemme liikkeisiin. Suurin osa on ihan roskaa, mutta nyt olen huomannut, että nippu kannattaa silti käydä läpi. Kasasta on löytynyt mm. lähikauppamme kuponki, jolla olen saanut rasiallisen mansikoita ilmaiseksi. Jos kerran käyn kaupassa muutenkin, niin miksipä en ottaisi kuponkia mukaani.
Leikeltävät paperikupongit ovat perinteinen markkinoinnin muoto. Nykytekniikka mahdollistaa kupongin merkityksen laajentamisen.
Jos asiakas on esimerkiksi Facebookissa jonkin kahvilan fani ja hän saa FB-seinälleen ilmoituksen alennuskupongista, ei tarvitse alkaa printtailla kuponkia. Riittää, kun kaupan kassalla näyttää puhelimensa ruudulta kyseistä FB-tietoa.
Joistakin kahviloista saa älypuhelimeensa sähköisen kanta-asiakaskortin, johon saa ostoksen tehtyään "leiman". Kun "kortti" on täynnä, saa jonkin alennuksen. Minusta tämä on hyvinkin järkevää. Vaihtaisin mieluusti kaikki lompakkoni noin 50 kantiskorttia sähköisiin kortteihin kännykässäni. Puhelin on joka tapauksessa aina mukana.
Kävin pari päivää sitten Starbucksissa, jossa aamupäivällä ostamani kahvin ostoskuitilla olisin muutama tunti myöhemmin saanut toisen kahvijuoman normaalihintaa halvemmalla. Kuponki tavallaan sekin.
Safeway-kauppaketjussa asioidessa saa melkein aina mukaansa kupongin, jolla saa seuraavalla ostosreissulla esimerkiksi dollarin alennuksen mehupullosta tai viiden dollarin alennuksen vaippapaketista.
Ehkä hurjimpia näkemiäni alennuskuponkeja ovat olleet sanomalehdessäni näkemäni kupongit, jotka irti leikkaamalla olisi saanut muistaakseni 2 000 dollarin alennuksen hammaslääkärin palveluista. Kyseinen kuponki oli absoluuttiselta arvoltaan varmasti suurin kohtaamani, mutta samalla se kertoo pelottavan hyvin siitä, mitä hammaslääkärillä asiointi voi täällä maksaa.
Tällä hetkellä suurin ilmiö kuponkirintamalla lienee Groupon-palvelu, joka vahtii käyttäjän itsensä puolesta tuotteiden ja palveluiden tarjoushintoja. Grouponista saa älypuhelimeensa oman sovelluksen, josta voi tarkistaa, onko esimerkiksi jossakin lähiseudun ravintolassa tai kaupassa jokin erikoistarjous.
Vähän hölmistyneen huvittuneena seuraan tätä kuponkihommaa. Mihinkään intensiiviseen mainosläjien selailuun sakset kädessä en todellakaan lähde, mutta esimerkiksi Grouponia voisin kuvitella käyttäväni.
4 kommenttia:
Taisin muuten olla minä joka kysyin niistä kupongeista.
Uskomatonta että sama villitys vain jatkuu ja vain hieman muuttaa muotoaan.
Muistan miten raivostuttavaa oli seistä supermarketin kassalla kun edessä oli rouvashenkilö jolla oli ostoskärry kukkuroillaan kuponkituotteita ja kädessä tukku erilaisia kuponkeja. Siinä sitten kului tovi kun oikea kuponki kullekin tuotteelle löydettiin.
Niinpäs olitkin, olin laiska, enkä jaksanut lähteä etsimään kommenteista...
Nyt kun sanoit tuosta kassalla odottelusta, niin teen ällistyttävän havainnon: en ole vielä kertaakaan kaupan kassalla nähnyt kenenkään käyttävän mitään kuponkia. Kuka niitä käyttää ja missä? Itse olen muistaakseni kaksi kertaa hakenut kupongilla ilmaisen rasiallisen mansikoita. Hämmentävää...
Tänään törmäsin jäätelöbaarissa taas uuteen "kuponkiin". Kassan pöydällä oli lukijalaite, jolle näytettiin älypuhelinta, johon tuli olla asennettuna Bump-niminen sovellus. Tällä bump me -toiminnolla sai 15 %:n alennuksen jäätelöstään.
Ihmettelen, että mitään näitä elektronisia systeemejä en ole vielä nähnyt Virossa, sillä voisin hyvin kuvitella niiden saavan siellä suosiota. Vaan ehkäpä niitä täältä Piilaaksosta valuu vähitellen sinnekin.
Olen ollut bloginluku- ja kirjoitustauolla, ja otan tässä kovalla touhulla välimatkaa kiinni! :)
Grouponista vaan semmoinen tarkennus, että se ei siis seuraa olemassa olevia tarjouksia, vaan yrittäjän täytyy hakea palveluun tarjouksensa kanssa, ja jos se tulee hyväksytyksi, niin Groupon sitten markkinoi tarjousta asiakkailleen.
Olen ahkera Grouponin käyttäjä. Eniten sitä ehkä tulee käytettyä uusien ravintoloiden yms. palveluiden kokeiluun. Muutamasta on jäänyt sitten ihan kantapaikka. Ja käsilaukun ostin keväällä Grouponilla, sen hinnaksi tuli 25 dollaria. Olin siis muutenkin aikeissa ostaa veskan, niin laukkukaupan Groupon tuli sopivaan aikaan.
Kiitos loistavasta alennuskuponkien oppaasta!
Lähetä kommentti